روغن حرارت چیست؟

روغن بهران حرارت

اگر به خواهیم روغن انتقال حرارت به طور خلاصه و قابل فهم توضیح دهیم ، روغنی است که باعث خنک شدن یک دستگاه یا یک فرایند می شود و از گرم شدن درون دستگاه ها جلوگیری میکند .

روغن انتقال حرارت معمولا در فرایند های صنعتی که نیاز به گرمایش یا سرمایش دارند استفاده میشود. روغن های خرارتی مقاومت بالایی در برابر گرما و اکسیداسیون دارند .

روغن بهران حرارت

روغن های حرارتی دارای نقطه جوش و ظرفیت گرمایی بالا هستند که باعث جلوگیری آن از بخار شدن آن در دمای بالا می شود و در غیر این صورت باعث بخار شدن روغن و متوقف شدن چرخ سیال میشود .

استفاده از روغن حرارت باعث کم شدن هزینه ها در فرایند های صنعتی نیز میشود . روغن های حرارت عمر کاری طولانی دارند و جابگزین مناسبی به جای آب میباشد . در سال های گذشته که از آب در کارخانجات استفاده میشد باعث خوردگی قطعات و آسیب رساندن در قطعات میشود .

*متاسفانه امروزه روغن های تقلبی یسیاری در بازار وحود دارد که حریداران را یا مشکل مواجه میکند .  خریداران میتوانند روغن های حرارتی را از منابع معتبر تهیه کنند .*

انواع روغن های صنعتی حرارتی :

روغن‌های معدنی : این نوع روغن‌صنعتی   از نفت خام به دست می‌آیند و برای کاربردهای با دمای پایین تر مناسب هستند .

روغن‌های سینتتیک : این نوع روغن‌های صنعتی از مواد شیمیایی تولید می‌شوند و خواص بهتری در برابر دما و فشار دارند .

روغن‌های آلی : این نوع روغن‌ها از مواد آلی تولید شده و برای کاربردهای با دمای بالاتر مناسب هستند .

روغن مقاوم به حرارت :

در ایران برند های مختلفی از روغن حرارت را می توان در بازار یافت .که برخی از این روغن ها ایرانی و برخی از برند های خارجی میباشند.که با توجه به بودجه و نیاز می توانیم روغن مورد نیاز حود را تهیه کنیم . یکی از برند های پر فروش و با کیفیت ایرانی روغن بهران حرارت میباشد که در ادامه با آن آشنا میشویم .

روغن بهران حرارت

خصوصیات روغن انتقال حرارت مناسب :

  • پایداری اکسیداسیون مناسب
  • ویسکوزیته پایین
  • ظرفیت حرارتی بالا
  • هدایت حرارتی بالا
  • قابلیت پمپ شدن
  • فشار بخار پایین
  • عدم خوردگی قطعات سیستم
  • نقطه اشتعال بالا

روغن انتقال حرارت بهران حرارت :

روغن انتقال حرارت بهران یک روغن مقرون به صرفه از نوع تمام سینتتیک میباشد که طی سال های اخیر یکی از روغن های صنعتی پرفروش بوده است که فروش آن به صورت بشکه های 208 لیتری و سطل های 20 لیتری میباشد .

روغن بهران حرارت معمولا در سیستم های بسته انتقال حرارت با دمای خداکثر 320 درجه سانتی گراد قابل استفاده میباشد . این روغن دارای ضریب هدایت حرارتی بالایی میباشد و در طول عملیات افزایش گرانروی ندارد . از این روغن در صنایعی مانند نیروگاه ها و پالایشگاه ها استفاده می شود . یکی از ویژگی های روغن بهران حرارت این است که در طول کار خاصیت خود را از دست نمیدهد و ضد اکسیداسیون میباشد .

موارد استفاده و کاربرد های روغن بهران حرارت :

روغن بهران حرارت برای کاربرد های گوناگونی مانند : انتقال حرارت – خنک کردند – روانکاری استفاده می شود .

کاربرد روغن بهران حرارت در خنک کاری و انتقال حرارت : ابن روغن باعث انتقال حرارت از مکانی به مکان دیگر در قطعات میشود.

کاربرد روغن بهران حرارت در روانکاری: زمانی که گرما از سطحی به سطح دیگر در دستگاه ها انتقال می یابد از همین طریق روانکاری و از آن مهمتر خنک سازی میشود .

میزان تحمل حرارت روغن بهران حرارت :

یکی از مهمترین ویژگی هایی که روغن بهران حرارت دارد طراحی این روغن برای سیستم های بسته است و حداکثر دمایی که روغن در آن کابرد دارد 320 درجه (سانتی گراد) است .

نقاط قوت روغن بهران حرارت :

روغن حرارتی بهران دارای پارامتر های قابل قبولی نظیر :

مقاومت در برابر اکسیداسیون و حرارت – جلوگیری از تشکیل رسوب – فراریت کم – ضریب انتقال گرما بالا – عدم افزایش گرانروی – دمای کاری 320 درجه سانتی گراد – عدم کف کنندگی میباشد .

مشخصات فنی روغن بهران حرارت :

روغن بهران حرارت دارای قیمت مناسب – طول عمر بالا – راندمان بالا – دارای خاصیت ضد اکسیداسیون – انتقال حرارت خوب و کیفت و گرانروی مناسب میباشد .

محل نگهداری روغن بهران حرارت :

روغن بهران حرارت باید در محیطی بسته باشد به طوری که هیچ گونه آلودگی نظیر ذرات ریز و گرد و غبار در آن وجود نداشته باشد. با نگهداری درست روغن بهران حرارت می توان طول عمر آن را افزایش داد.

عمر روغن انتقال حرارت :

عمر روغن های انتقال حرارت به نوع کارکرد شما بستگی دارد اما جالب است تا بدانید که اکثر روغن های انتقال حرارت با کیفیت میتوانند تا چندین سال عمر کنند و قابل استفاده باشند .

راهنمای مناسب استفاده از روغن حرارت :

روغن های انتقال حرارت با اکسیژن واکنش نشان میدهند و باعث اکسیداسیون و به وجود آمدن اسید هایی می شود که باعث افزایش میزان خوردگی قطعات میشود .

بنابر این از مهمتربن نکات مصرف روغن بهران حرارت این است که هرچه مقاومت یک روغن انتقال حرارت در برابر اکسیداسیون بیشتر باشد میزان خوردگی قطعات کمتر خواهد بود .

روغن بهران حرارت مقاومت بالایی در برابر اکسیداسیون  دارد که باعث افزایش طول عمر و کاهش هزینه ها میباشد .

از مهمترین نکات مصرف روغن بهران حرارت این است که در ابتدا دستگاه خود را به صورت کامل خاموش و سپس روغن را درون دستگاه بریزیم . و یعد از آن دستگاه خود را روشن کنیم و در صورت بروز مشکل با یک متخصص تماس یگیرید .

تعویض روغن انتقال حرارت بهران حرارت :

روغن انتقال حرارت بهران حرارت بهران نیز مانند سایر روغن های صنعتی دارای طول عمر مشخصی میباشد و پس از آن کارایی خود را از دست میدهد . و باید توجه داشته باشیم که پس از آن روغن را تعویض کنیم . در غیر این صورت باعث خطرات مختلف و آسیب رساندن به قطعات میشود .

سخن پایانی: امیدواریم که خواندن این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و توانسته باشیم شما را با روغن انتقال حرارت بهران حرات و مزایای آن آشنا کنیم.همچنین شما برای خرید روغن بهران حرارت میتوانید به صفحه فروشگاه مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *